Under Gustaf Adolfs styrelse vidtogos uti rikets inre förvaltning både
flera och mera djupt ingripande förbättringar, än man kunnat vänta af
en konung, hvars tid var så betydligt upptagen af beständiga krig. Men
äfven under fälttågen följde han med noggrann uppmärksamhet alla regeringsärendena,
och under vintrarna var han outtröttlig att dels genom sammankallade
ständer, dels genom resor i landsorterna underrätta sig om rikets ställning
och behof samt om medlen att de senare afhjälpa. Gustaf Adolfs regering
var äfven i detta hänseende en ny skapelse.
Riksdagarna hade förut blifvit hållna utan någon bestämdt föreskrifven
ordning. Stundom voro endast adel, präster och borgerskap kallade, vid
svårare väglag och mera brådskande göromål endast rådet,
biskoparne och några af de större städernas borgmästare. Ibland kommo
få eller inga ombud från Finland; en annan gång höllos särskilda möten
med detta landskap och så vidare. Ett dylikt förhållande medförde naturligtvis
flera olägenheter. År 1617 utgaf därför Gustaf Adolf en riksdagsordning,
hvilken legat till grund för alla senare.
Sveriges första regeringsform af 1634 med däri gjorda fördelning af
ärendena blef af Gustaf Adolf om icke utarbetad, dock uti verkställigheten
förberedd. Länsstyrelserna fingo ett mera ordnadt skick, och de första
försöken gjordes att medelst rikshufvudbok erhålla en öfversikt af landets
inkomster och utgifter.
På lagväsendets förbättring arbetades med ifver. Stadslagen utgafs
från trycket, och på samma gång blef det förbjudet att som förut döma
efter handskrifna lagböcker. Rättegångsordningen förbättrades, men det
viktigaste af allt var hofrätternas instiftande. Konungarnes tid hade
nämligen hitintills blifvit onödigtvis upptagen genom att höra och afdöma
alla från underdomstolarna vädjade tvister. Erik den fjortonde hade
visserligen för sådant ändamål inrättat den så kallade konungens högsta
nämnd, men denna blef af Johan den tredje upphäfd, utan att något annat
sattes i stället. Gustaf Adolf förordnade därför tvenne nya domstolar
under namn af hofrätter, nämligen 1614 i Stockholm och 1623 i Åbo, hvilka
skulle handlägga de vädjade målen. Inrättningen, i början vacklande
och obestämd, har sedan vunnit stadga och fortfar ännu att utgöra en
bland grundvalarna i svenska lagskipningen.
Nästa
avsnitt ¦ Innehåll