Ingelbertus
Olai Helsingus (Engelbert Olofsson), född i Rogsta, Tuna omkring
1520, gift 1. gången med Brita Elofsdotter (dotter till kyrkoh.
i Delsbo hr Elof, syster till biskop Bellini första fru), gift
2. gången med Catharina (dotter till kyrkoh. i Ljusdal hr Joen),
död 1602
i Tibble, Leksand.
Barn med Brita Elofsdotter:
Ifrån Helsingland
härkommen. Född i Tuna socken och Rocksta by. Fadr. Kyrkoherde,
efter andras uppgift bonde. Tjenade först såsom Hofpredikant
hos Kon. Gustaf och sattes wid 1550 till Capellan och vice Pastor i
Umeå församling, då ordin. Pastorslönen der, såsom
flerestädes, war indragen till kronan. Der säges han hafwa
wisat sig så myndig och sträng, att han med wåld blifwit
twingad gå derifrån.
Snart blef han dock
såsom en reformerande och driftig man af Konungen satt till ordin.
Pastor i Leksand, såsom sannolikast synes, 1558. Kallas ock Prost
i Dalom. Af K. Eric erhöll han 16 Juli 1562 donationsbref på
ett hemman Tibble i Leksand, der flera hans efterkommande sedan bott.
Biskop Erasmus visiterade honom 1576 och uträttade att denne Pastor,
likasom många andre, följande år med sin underskrift
antog Kon. Johans liturgi. Bekräftade dock äfwen Upsala mötes
beslut 1593. Stiftets Fullmägtig på riksdagen 1594.
Under predikans
förrättande Juldagen 1597 blef han häftigt anfallen af
slag och måste mållös hembäras. Wäl kom han
sig något före, men mistade synen och blef för sin återstående
tid, med det stora hushållet, försörjd af sin son och
efterträdare. Död 1602.
Kompletterande uppgifter från Marianne Munktell (Stormorsprojektet):
Enligt sägnen
lärde han "Dalkarlarna krypa till kreutz, så att det brakade i ryggen
på dem".
16 juli 1582 fick
han ett hemman i Tibble, Leksand, av Johan III p.g.a. sin följsamhet
när det gällde kungens religiösa reformplaner (I Tibble bodde flera
av hans efterlevande). Fast han blivit utsedd som pastor av kung Erik
hade han en mycket stark ställning även hos kung Johan. Den skaffade
han sig under brödraupproret 1568 mot Erik XIV. Engelbrekt var då i
Stockholm "på dalelagens vägnar" och tog då Johans parti. Han sa då
att han "förnam, att Guds ande, välsignelse och nåd var veken från konung
Erik ... och att allt skedde efter Guds nådiga försyn, vilja och välsignelse".
Han fortsatte att hålla sin goda position hos Johan.
I en skrivelse 10
juli 1590 tackade han kungen för hans omvårdnad om "guds ord och dess
rätta förstånd, bruk och förfordelse och så i motto avskaffat mycket
missförstånd, säkerhet och missbruk, så att det var nu ... därtill kommet,
att alla kunna och måtte se och bekänna, vad för ett gudlikt uppsåt
Eders K.M:t haver haft i saken". Han önskar också att de "efterkommande
måtte sådan gudstjänst njuta, bruka och behålla till världens ände".
Allt lovprisande var för att kunna be om att slippa betala gärdet och
borgsläger under resten av sitt liv, något som konungen lovat utanför
Stockholm 1568. Han motiverade sin begäran med att han "i all sin dagar
såsom andra före mig kyrkoherdar haft stor motgång i det gället" varför
han kommit i "stor skuld" och kallade sig "sjuk, gamle man". Bland motgångarna
hörde att drängarna hade gått ifrån honom trots att han "friat dem från
knekttjänsten". Han hade då inte någon som kunde sköta "berg, åker och
äng".
Under flera år,
åtminstone från 1580, var han prost i Österdalarna. För det jobbet fick
han varje år en spann korn per socken! Efter en dålig skörd 1569 sålde
han tillbaka en del av kyrkotiondespannmålet till bönderna. Vid en häftig
storm 1573 blåste kyrktornet i Leksand omkull. Han fick då tillstånd
av kungen att använda tiondet till nödvändiga reparationer.
På juldagen 1597
fick han ett slaganfall i predikstolen och måste bäras hem. Han blev
efter det både blind, förlamad och "en dumbe" och tillbringade resten
av sitt liv sängliggandes hemma hos sin son Elaus Terserus. Han dog
någon gång mellan 20 januari och 16 augusti 1602 i Tibble i Leksand.
Se även Christina Idlings forskning,
med källhänvisningar.