Jag cyklar inte så ofta till Sundbyberg numera (trots att jag
bodde där i 23 år, på Solvallavägen). Men det
finns fina cykelvägar på Södra Järvafältet,
och jag har tagit reda på hur man tar sig över E18 till
Sundbyberg. Det kritiska området är Rinkebykorset (där
Kymlinge-länken möter E18) och Rissnekorset (där E18
böjer av från Ulvsundaleden).
Från Sollentuna till Kista centrum, se Helenelund.
Från Sollentuna till Akalla centrum, se Akalla.
Kista centrum
till Igelbäcken på Södra Järvafältet
Jag har inte hittat någon riktigt bra cykelled från östra
sidan av Kista centrum över till den västra sidan och så
småningom Järvafältet. Men man kan åtminstone
undvika de värsta genomfartslederna för bilar på följande
sätt:
Anm. För närvarande är
det kaotiskt i Kista centrum pga stora byggprojekt. För att
passera centrum i öst-västlig riktning, nödgas
man följa biltrafiken. /SZ 2009-06-17. |
Från Helenelundshållet, följ Kistagången
västerut ända fram till Kista centrum. Vägen svänger
åt vänster (= söderut) just framför ingången
till gallerian. Följ den 100 m fram till Färögatan.
Sväng höger och följ den västerut. (I
motsatt riktning viktigt att svänga norrut i höjd med gallerian
för att nå Kistagången.) Just före rondellen
efter 150 m svänger man in åt höger (norrut) på
Danmarksgatan. Efter bara några meter kommer en nedfart
vid husväggen (bild),
som leder tillbaka söderut. Man passerar infarterna till parkeringsgaragen
under gallerian men stannar kvar på cykelbanan, som svänger
åt höger (västerut). Totalt en 360°-sväng,
men man är nu en "våning" lägre och kan
fara under Danmarksgatan.
När man kommer upp på andra sidan, ser man en parkeringsplats
åt vänster (söderut). Korsa Helsingörsgatan,
fortsätt över parkeringsplatsen, och sväng sedan åt
höger på Langelandsgatan. Det är en liten,
uppdelad gata genom ett oöverskådligt bostadsområde,
delvis spärrad för bilar. Man är tvungen att åka
sakta och försiktigt, så det är ingen bra väg
för den som har bråttom till arbetet! Följ vägen
i samma huvudriktning västerut, hela tiden med bostadshus på
vänstra sidan, ca 400 m. Till slut tar det stopp vid huskroppar;
sväng där åt vänster och fortsätt söderut
på en rak gång- och cykelväg ca 200 m tills Du når
Randersgatan. Sväng in på den åt höger
och följ den västerut. Korsa Själlandsgatan
och fortsätt i samma riktning på Silkeborgsgatan.
Fortsätt rakt fram när Du ser ängen och skogen = Södra
Järvafältet. Här korsar två cykelvägar varandra,
och omedelbart därefter är Du framme vid bron över
Igelbäcken.
Akalla centrum
till Igelbäcken på Södra Järvafältet
Från centrum (vid T-banestationen), följ promenadstråket/cykelbanan
österut förbi de 6 höghusen och över Norgegatan.
Efter 100 m, ta avtagsvägen åt höger och cykla över
Norgegatan igen. Fortsätt förbi Husbybadet (med vattenrutschbana
väl synlig), Husbyhallen och Ishallen. Fortsätt genom en
skogsdunge ut på ängen, med skog på vänster
sida. Sväng till vänster, när cykelbanan möter
en annan cykelväg i en T-korsning.
Sedan är det bara att följa cykelvägen i huvudriktning
sydost. Se till att skog och bebyggelse hela tiden bara finns på
vänster sida. Efter 500 m finns en möjlighet att sticka
direkt ner mot E18, men jag fortsätter rakt fram förbi Husby
Gård, tar åt höger i två st. T-korsningar och
sedan åt vänster (bild),
för att fortsätta längs bebyggelsekanten längs
Järvafältet. Förbi en bollplan på vänster
sida och ett koloniområde på höger sida. Vi närmar
oss Igelbäcken (kantad av träd). Vid korsningen med
cykelbanan från Kista, svänger vi åt höger och
når bron över Igelbäcken.
Igelbäcken
på Södra Järvafältet till Sundbyberg
Från bron över Igelbäcken cykla på promenadvägen
genom en skogsdunge och förbi ett koloniområde (bild
norrut mot dungen) ca 500 m till en T-korsning med en annan
promenadväg just före E18 vid Tensta. Följ vägen
åt vänster utmed E18. Efter 100 m finns
en avtagsväg under E18, men vi fortsätter
rakt fram. Efter ytterligare 200 m finns en avtagsväg åt
vänster, som kan vara ett villospår i motsatt riktning.
Anm. Just nu, sommaren 2009, pågår
byggverksamhet med avstängningar kring Kymlinge-länken
vid Rinkeby-korset. Tills vidare får man ta vägtunneln
under E18 till Rinkeby på västra sidan och sedan cykelbroarna
över E18 (först Ulvsundavägen, sedan Enköpingsvägen)
för att nå Rissne. Cykelvägen mot Ursvik är
stängd. I omvänd riktning, kör åt vänster
efter att ha passerat cykelbron från Rissne över Enköpingsvägen
norrut (bild). /SZ
2009-08-09. |
Fortsätt
med Hjulstavägen på höger sida ända fram till
en vägtunnel under Kymlinge-länken. På andra sidan
svänger vägen upp mot Rinkeby-korset och når där
en bilväg. Följ den förbi en sophantering
(bild Gamla Stockholmsvägen mot Rinkeby). Snart kommer
en avtagsväg åt höger. Ser ut som om den bara leder
till ett industriområde, men här är bilparkering för
anställda vid bankpalatset på andra sidan E18.
Här kan man välja att fortsätta
längs E18 på dess norra sida, genom att följa bilvägen
= gamla Stockholmsvägen genom Ursvik. Lite trafik; bara en genomfartsled
att korsa. Fortsätter sedan som cykelbana nära E18 fram
till Ursviks motionsgård. Där finns en vägtunnel under
E18. Sedan kan man ta ytterligare en vägtunnel mot Hallonbergen
eller fortsätta längs Ursviksvägens östra sida
mot Sundbybergs centrala delar.
Alternativt svänger man in på avtagsvägen
åt höger. Efter backkrönet kommer man ner till en
gång- och cykelbro över E18. I motsatt riktning
bör man se upp: vägen delar sig efter bron
(bild). Åt vänster kommer man över Ulvsundaleden,
åt höger "vår väg" till gamla Stockholmsvägen
och passagen under Kymlingelänken. Efter
bron kan man fortsätta mot Rissne eller svänga åt
vänster under bilvägen och fortsätta mot Hallonbergen
på en lång, rak cykelväg, som går mellan ett
industriområde till vänster och SL:s bangård till
höger. Från Hallonbergen kan man korsa Ursviksvägen
vid ett trafikljus, eller över en vägbro (Örsvängen)
uppe vid backkrönet.
Tillägg i februari 2023: Ovanstående
beskrivning är starkt ålderstigen (liksom just det ordet)
- 14 år, och vi flyttade 2020 till Småland, så jag
har inte "koll" längre. Har aktualiserat länken
till Sundbybergs kommuns cykelkarta
till 2016. Mera information från kommunen om löpspår,
skidspår och cykling, senast uppdaterad 24 januari 2023, finns
här.
(Tack Bo Lindwall!)
Innehåll