Edsviken runt motsols.

Edsbergs slott - Ulriksdals slott - Danderyds sjukhus - Bergendal - Edsbergs slott

Den här turen är rätt så lång, ca 25 km, omkring 1½ timme om man vill ha nära kontakt med stranden, och det är väl själva poängen med att åka runt en sjö? Jag avverkade den första gången i förrgår, den 7 juni 2006, men det blir säkert flera gånger!

Edsbergs slott - Ulriksdals slott

Från Edsbergs slott längs stranden söderut på västra sidan av Edsviken. Grus/sand nära vattenbrynet. Cykla söderut en bra bit tills cykelbanan tar slut just där Strandvägen svänger västerut. Cykla uppför den långa och branta backen över krönet tills Du når Edsviksvägen. Sväng vänster in på Edsviksvägen och följ den söderut. Man kan bara köra fel på ett ställe: när vägen svänger snett åt höger och blir Hedvigsdalsvägen. Fortsätt i stället rakt fram på Edsviksvägen.

Anm. Man kan också ta en parallellgata (Skansvägen) till Edsviksvägen på själva åsen. Skyltas sporadiskt som "Sverigeleden" eller "Edsviksleden". Mera backigt än Edsviksvägen, kanske lite mera idylliskt, men också lite större risk för att man kör fel. Edsviksvägen är visserligen en lokal huvudgata med busstrafik, men med förträngningar och 30-begränsning. Lugn väg.

Åk Edsviksvägen söderut ända tills den tar slut. Där vidtar en grusväg som svänger ner mot sjön. Elbelysning, motionsslinga.

Här rekommenderade jag tidigare följande väg genom skog och över äng, men hösten 2006 färdigställdes en ny promenadväg längs stranden, som nu får bli huvudalternativet.

Skogsvägen:

Fortsätt nästan ända ner till sjön, men följ elljusspåret när det svänger upp mot höger. Fortsätt flera hundra meter uppåt ut på en äng. Där finns en "korsning" (bild). Lämna elljusspåret, som svänger åt höger, och välj i stället spåret åt vänster, som går söderut. En elkabel på stolpar går intill spåret. Fortsätt över ängsmark tills Du når infarten till en gård (Tegelhagen) med grindstolpar. Kör förbi infarten (bild) och följ staketet/stängslet, som Du har på Din vänstra sida. Stigen är smal, går brant ned mot sjön och svänger åt höger (försiktigt!). Fortsätt ned till stranden.

Ny led längs strandkanten:

Fortsätt ända ned till sjön och följ den nyanlagda promenadvägen söderut. Den är en smula smal, och attraktiv för fotgängare (med eller utan barnvagnar), så räkna inte med att hålla hög fart. Vid en brant klippa har man tvingats bygga ett trädäck (bild). Så småningom passeras ett sankt område, där man byggt en upphöjd väg för att klara högvatten och sättningar (bild).

Här förenas skogsvägen och strandleden.

Sedan fortsätter vägen längs strandkanten. Vackert och behagligt, fin utsikt över sjön. Passera Silverdals brygga (bild). Herrgården Rådan ligger till höger (bild). Så småningom når man en grind till Ulriksdals slottspark. Ser hotfull ut, men den är öppen (olåst) kl. 8 - 22 (på sommaren?). Passera Sköntorp, bokstavligen en grosshandlarvilla från 1800-talet (bild). Fortsätt in på slottsområdet. Här syns Danderyds sjukhus tvärs över sjön (bild).

Vägen går alldeles intill slottet (bild), med parken på höger sida (bild). (John Stagg tipsar om lunch vid slottskaféet: "lugnt, bra mat, härlig 1700-tals miljö.") Lite längre söderut kommer nästa slottsgrind.

Ulriksdals slott - Danderyds sjukhus

Det är möjligt att en strandväg fortsätter ytterligare en bit från Ulriksdals slott, men så småningom blir stranden brant och otillgänglig, så jag valde att cykla på gator bort mot Stocksundsbron:

Slottsallén söderut, Kungshamravägen mot Bergshamra, sedan åt vänster in på Björnstigen, som går i en lång båge mot E18. Just när man får syn på motorvägen är det dags att hålla utkik efter cykelbanan ner mot Stocksundsbron; en hårnålssväng ner åt vänster. Cykelbanan följer brons västra kant. Fortsätt rakt norrut mot Danderyds sjukhus.

Danderyds sjukhus - Bergendal

Vid sjukhuset, åk söder om huvudbyggnaden förbi akutintaget västerut ner mot sjön. En cykelväg fortsätter nere vid sjön nordväst invid Kevinge golfbana. Fortsätt i strandkanten tills cykelvägen tar slut. Där ser det ut som om en smal stig längs sjön är framkomlig; två parkbänkar ser kommunala ut, men det är ett villospår. Följ vägen uppför backen och fortsätt åt vänster parallellt med stranden. Bilvägen tar slut efter ett tag, men cykelvägen fortsätter ner till stranden. Här måste man leda cykeln en bit; man har byggt en "landgång" av trä (bild) längs en brant bergssluttning.

Man kommer ut vid en öppen plats med småbåtshamn. Snedda in åt höger och fortsätt uppför Noragårdsvägen till idrottsplatsen Danderydsvallen. Sväng in över parkeringsplatsen och runda idrottsplatsen så att Du har den på Din vänstra sida. På "baksidan" av idrottsplatsen går en cykelstig åt sydväst. Den tar av åt höger efter 100 m och svänger strax åt höger igen, sedan vänster och vänster igen. Du når en öppen rund träpaviljong (syns på flygbilden: N 59º 24' 13" E 18º 0' 46") och fortsätter åt höger efter den. Här går en vacker cykelväg förbi våtmarker (Nora träsk och dess sanka stränder). Den fortsätter längs bäcken som avvattnar Nora träsk och korsar så småningom Borgenvägen. Fortsätt rakt fram längs bäcken. Korsa bäcken nära dess utlopp och fortsätt längs Edsvikens strand (småbåtshamn).

Leden fortsätter längs vattnet och smalnar av till en utsprängd klipphylla. (Sakta! Skymd sikt, fotgängare och mötande.) Vidare genom skogsdungar och över en stor äng. Man når så småningom Sjöberg. Följ cykelvägen tills den lämnar stranden och svänger åt höger. Den leder upp till Borgvägen. Sväng vänster in på den och följ bilvägen, först genom ett villaområde, sedan längs stranden. Vägen svänger åt höger efter ett tag, där Bergendals herrgård (konferenscentrum) ligger vid vattnet. Cykla en bit längs vägen uppför backen, sväng sedan åt vänster in på Landsnoravägen, som passerar Bergendal.

Anm. Man kan också ta Landsnoravägen åt höger, korsa Danderydsvägen och sedan ta sig ner till Rösjön, varifrån det finns alternativa leder mot Sollentuna, eller fortsätta mot Enebyberg och Täby, se Innehåll.

Bergendal - Edsbergs slott

Fortsätt förbi infarterna till Bergendal uppför en lång backe. Efter krönet går vägen brant nedåt. Vägpucklar, riskabelt att försöka passera på sidan, sakta farten! Man passerar ett kort kurvigt parti med ljusreglering och är sedan nere vid Edsvikens strand igen. Följ Landsnoravägen längs stranden fram tills Edsbergsparken börjar och vägen lämnar stranden. Där börjar en cykel- och promenadväg längs stranden, som leder fram till slottet.

Alternativt kan man följa Landsnoravägen ända fram till Rudbecksskolan och Simhallen/Bowlinghallen upp mot Edsbackarondellen eller Frestavägen.

Innehåll

Senast ändrat eller kontrollerat den 5 februari 2013.