|
Afresa
från Måsö. — Gåslandet. — Isförhållanden.
— Expeditionens fartyg samlas vid
Chabarowa. — Samojedbyn derstädes. — Kyrkan.
— Ryssar och samojeder. — Besök
i Chabarowa 1875. — Köp af samojediska afgudar.
— Samojedernas klädedrägt och bostäder.
— Jemförelse mellan polarfolken. — Offerplatser
och samojedgraf på Waigatsch-ön besökas. — Äldre
underrättelser om samojederna. — Deras
plats inom etnografien.
Afresa
från Måsö.
Vega uppehölls vid Måsö af ihållande motvind, regn,
dimma och ytterligt svår sjö ända till den 25 juli om aftonen. Oaktadt
väderleken fortfarande var mycket ogynsam, lyftade vi då, otåliga
att komma vidare, ankar och ångade genom Magerö-sundet ut till sjös.
Samtidigt lättade äfven Lena, hvilken fått order att, så vidt möjligt
var, följa Vega och att, i fall skilsmessa ej kunde undvikas, styra
kurs på det ställe, Chabarowa i Jugor Schar, som jag bestämt till
mötesplats för expeditionens fyra fartyg. Första natten förlorades
också under den då rådande dimman Lena ur sigte, och vi återsågo
henne först vid mötesplatsen.
Vegas kurs stäldes på Södra Gåskap. Oaktadt jag redan
i Tromsö hade bestämt mig för att gå in i Kara-hafvet genom det
sydligaste af de dit ledande sunden, Jugor Schar, stäldes kursen
så nordligt, emedan erfarenheten visat, att i början af sommaren
ofta så mycket is drifver af och an i bugten mellan Waigatsch-öns
vestkust och fastlandet, att seglatsen i dessa farvatten betydligt
försvåras. Detta undvikes, i fall man ungefär vid Gåslandet angör
Novaja Semlja samt derifrån följer vestra stranden af denna ö och
Waigatsch till Jugor Schar. Nu var denna försigtighet dock onödig.
Isförhållandena visade sig nämligen synnerligen gynsamma, ocli Jugor
Schiar nåddes, utan att vi sågo spår af is.
|
Kustlandskap från Matotschkin Schar.
|
Efter
Svenske.
|
Öfverresan från Norge till Gåslandet gynnades i början
af god vind, som dock närmare Novaja Semlja blef svag och knapp.
Det oaktadt gick färden med ångans tillhjelp hastigt och utan andra
äfventyr, än att fartygets starka rullning åstadkom rammel bland
åtskilliga instrument- och boklådor, lyckligtvis utan någon betydligare
skada.
Gåslandet.
Den 28 juli kl. 10 t. 30 min. e. m. fick man land
i sigte. Det var den udde, som i söder utskjuter från Gåslandet
vid 70° 33' n. br. och 51° 54' ostl. längd från Greenwich. Gåslandet
är en låg, af grässlätter och otaliga små sjöar upptagen kuststräcka,
som utskjuter från Novaja Semljas hufvudland mellan 72° 10' och
71° 30' nordl. bredd. Namnet är en öfversättning af det ryska Gusinnaja
Semlja och föranledes af den mängd gäss och svanor (den mindre sångsvanen,
Cygnus Bewickii Yarr.), som häcka i dessa trakter. Gässen
lägga vanligen sina ytterst oansenliga reden på tufvor vid de små
sjöar, hvaraf Gåslandet är öfvertäckt; de starka, för jägaren ytterst
skygga svanorna häcka deremot på den öppna slätten. Svanornas bon
äro så stora, att de redan på långt håll kunna ses. Byggnadsmaterialet
är mossa, som bortplockas från marken inom ett afstånd af 2 meter
från boet, hvilket genom den fördjupning, som sålunda åstadkommes,
blir på sätt och vis omgifvet af en vallgraf. Sjelfva boet bildar
en stympad kon, 0.6 meter hög och 2.4 meter i genomskärning nedtill.
Uti dess öfra del finnes en 0.2 meter djup och 0.6 meter bred urgröpning,
i hvilken fogelns fyra stora gråhvita ägg äro lagda. Honan
rufvar äggen, men äfven hanen uppehåller sig i boets granskap. Jemte
svanorna och gässen häcka en mängd vadare, ett par Lestris-arter,
en uggla m. fl. på Gåslandets slätter, samt en eller annan tejst
eller mås på strandklippornas krön. För öfrigt är fogellifvet här
vid sjelfva kusten temligen fattigt. Åtminstone saknar man de rika
fogelfjell, som med sina millioner invånare, med den strid och det
kif som der råda, vanligen gifva en så egendomlig prägel åt de högnordiska
kustklipporna. Verkliga alk- och kryckjefjell har jag på Novaja
Semlja först sett längre norr ut, vid södra stranden af Besimannaja
bay.1
Oaktadt Gåslandet, sedt från afstånd, tyckes vara
alldeles jemnt och lågt, höjer det sig dock från kusten inåt landet
långsamt och vågformigt till en med otaliga grunda sjöar öfversållad
grässlätt af omkring 60 meters höjd. Slätten stupar nästan öfverallt
mot hafvet med en tvärbrant, 3 till 15 meter hög afsats, nedanför
hvilken under vinterns lopp bildar sig en väldig snödrifva eller
s. k. snöfot, som först sent bortsmälter. Verkliga isbräer finnas
här icke och ej heller några erratiska block, som skulle antyda,
att förhållandet fordom varit annorlunda. Ej heller synas några
snöbetäckta bergstoppar från hafvet. Man kan derför en viss tid
på året (under hela augusti månad) segla från Norge till Novaja
Semlja, göra jagtutflygter derstädes och återvända utan att hafva
sett spår af is eller snö. Detta gäller visserligen endast om den
lågländta delen af södra ön, men visar i alla fall huru oriktig
den allmänt rådande föreställningen om Novaja Semljas naturförhållanden
är. Redan i slutet af juni eller början af juli blir större delen
af Gåslandet nästan snöfritt, och kort derpå utvecklar den arktiska
blomsterverlden under några få veckor all sin färgprakt. Torra,
gynsamt belägna ställen täckas nu med en låg, men mycket rik, af
intet högt gräs och inga buskar dold blomsterbädd. På fuktigare
ställen möter man verkliga gräsmattor, hvilka, åtminstone sedda
på afstånd, likna gröna leende ängar.
Isförhållanden.
Till följd af den tidsförlust, som förorsakats af
dröjsmålet under seglingen utmed norska kusten och uppehållet vid
Måsö, hunno vi ej denna gång landstiga, utan fortsatte genast vår
färd längs Novaja Semljas vestkust mot Jugor Schar under ett för
det mesta härligt och stilla väder. Hafvet var fullkomligt isfritt
och landet bart, på några mindre i dälderna qvarliggande snöfält
när. Här och der sågos äfven vid de branta strandafsatserna lemningar
af vinterns snöfot, hvilka ofta, då de nedre luftlagren voro starkare
uppvärmda af solen, hägrade starkt, så att de på afstånd sågo ut
som väldiga, mot hafvet brant afslutade isbräer. När vi kommit längre
söderut, hade vi i det klara vädret en god utsigt öfver Waigatsch-ön.
Denna tycktes, sedd från hafvet utanför vestkusten, bilda en jemn
grässlätt, men när man nalkades Jugor Schar, såg man, att på östra
sidan af ön framgingo låga höjdsträckningar, troligen de sista utgreningarna
af det under namn af Paj-koi kända norra utsprånget från Ural.
Expeditionens
fartyg samlas vid Chabarowa.
Då vi voro utanför inloppet till Jugor Schar, varskoddes
en ångbåt. Efter många gissningar igenkändes Fraser. Jag blef i
början ganska orolig och fruktade, att en olycka inträffat, då den
nu ångade en kurs rakt motsatt dess bestämmelse, men fick, då kapten
Nilsson kort derpå kom om bord, veta, att han endast gått ut att
söka oss. Express och Fraser hade sedan den 20 väntat oss vid den
utsatta mötesplatsen. De hade den 18 juli lemnat Vardö samt lika
litet som vi mött någon is under öfverresan. Vega och Fraser följdes
nu åt till hamnen vid Chabarowa, der ankaret fäldes den 30 juli
om aftonen på 14 meters djup och lerbotten. Lena saknades ännu.
Vi fruktade för, att den lilla ångbåten haft svårt att reda sig
i den sjö, som mötte på andra sidan om Nordkap. En brottsjö hade
till och med på den större Vega slagit öfver relingen och brutit
sönder en af de på däck surrade kistorna. Vår fruktan var dock obefogad.
Lena hade gjort sina konstruktörer samt Motala verkstad heder och
redt sig bra i sjögången. Orsaken till dröjsmålet hade varit en
kompassdeviation, hvilken till följd af jordmagnetismens ringa horisontela
intensitet i dessa nordliga breddgrader varit större än den, hvilken
erhölls vid de undersökningar, som för ändamålet anstäldes innan
afresan från Göteborg. Den 31 kastade Lena ankar bredvid de andra
fartygen, och hela vår lilla ishafseskader var således nu samlad
vid den utsatta mötesplatsen.
Samojedbyn
derstädes. — Kyrkan.
Chabarowa är en liten by, belägen på fastlandet söder
om Jugor Schar, vester om mynningen af en mindre, vissa tider ganska
fiskrik elf. Om sommaren är stället bebodt af en hop samojeder,
som låta sina renhjordar beta på Waigatsch-ön och den kringliggande
tundran, samt af några ryssar eller förryskade finnar, hvilka hitkomma
från Pustosersk för att idka byteshandel med samojederna och för
att med dessas hjelp fiska och jaga i det kringliggande hafvet.
Om vintern drifva samojederna sina hjordar till sydligare trakter,
och handelsmännen föra sina varor till Pustosersk, Mesen, Archangel
m. fl. ställen. Det har troligen så tillgått sedan århundraden tillbaka,
dock hafva de fasta bostäderna först på senare tider blifvit uppförda.
De omtalas nämligen ej i beskrifningar om holländarnes resor till
dessa trakter.
|
Chabarowas kyrka.
|
Efter
fotografi af L. Palander.
|
Nu består byn, eller »Samojedstaden» såsom fångstmännen
storståtligt kalla den, liksom andra stora städer af tvenne stadsdelar,
de förnämas stad — några af trä uppförda och med platta torftak
täckta kojor — och folkqvarteret, en hop smutsiga samojedtält. Dessutom
finnes der en liten kyrka, vid hvilken, liksom flerstädes på stranden,
votivkors äro uppresta. Kyrkan är ett trähus, som af en mellanvägg
indelas i tvenne afdelningar, af hvilka den inre, den egentliga
kyrkan, är föga öfver 2½ meter hög och ungefär 5 meter i
qvadrat. På östra väggen finnes, under den tid trakten är bebodd,
en mängd af fångstmännen för tillfället uppstälda helgonbilder.
En bland dessa, som förestälde St. Nikolaus, var ganska dyrbar,
af drifvet förgyldt silfver. Framför bilderna hängde stora buckliga
gamla kopparlampor eller snarare ljushållare, liknande omvända,
på tre kedjor upphängda bysantinska kupoler. De voro fullsatta med
en mängd smala och några få tjocka vaxljus, som vid vårt besök tändes.
Strax ofvanför det ställe, der vi landstego, funnos en mängd slädar,
lastade med varor, hvilka de ryska handlandena här tillbytt sig
och som nästa höst skulle afgå till Pustosersk. Varorna utgjordes
hufvudsakligen af tran samt skinn af fjellräf, vanlig räf, hvitbjörn,
varg, järf, ren och säl. Björnskinnen hade ofta en mycket tät,
hvit vinterfäll, men de voro förderfvade derigenom, att hufvudet
och labbarne blifvit afskurna. Några af de vargskinn, som man visade
oss, voro äfven synnerligen täta och vackra. Vidare hade handelsmännen
samlat betydliga förråd af gåspennor, fjäder, dun och vingar af
ripor. Hvad dessa senare skulle användas till, kunde jag ej få reda
på. Man sade mig blott, att de skulle säljas i Archangel. Kanske
gå de derifrån till vestra Europas modehandlare för att sedan användas
såsom prydnader på våra damers hattar. Ripvingar uppköptes för öfrigt
redan 1611 vid Pustosersk af engelsmän.2
Derjemte såg jag bland deras förråd hvalrosständer och linor af
hvalrosshud. Märkligt är, att dessa varor redan omnämnas i Otheres
berättelse.
Ryssar
och samojeder.
Då jag sjelf ej var tillräckligt mäktig det ryska
språket, anmodade jag hr Serebrenikoff att af här varande ryssar
taga reda på lefnadssättet och hushållningen på platsen. Han har
till mig derom meddelat följande:
Byn består af några kojor och tält. I kojorna bo nio
ryska husbönder med sina arbetare, hvilka äro samojeder.3
Ryssarne medföra dit hvarken hustrur eller barn. I tälten bo samojederna
med sina familjer. De nämnda ryssarne är hemma i byn Pustosersk
vid Petschorafloden, hvarifrån de afresa strax efter påsk, och anlända
till Chabarowa omkring slutet af maj månad, sedan de tillryggalagt
en väglängd af mellan 600 och 700 verst. Under uppehållet i Chabarowa
sysselsätta de sig med renskötsel, hvalfångst och byteshandel med
samojederna. Allt husgeråd och alla handelsvaror frakta de med sig
hemifrån på slädar dragna af renar, och då i Chabarowa finnes ett
eländigt och förfallet bönekapell, så medföra de äfven bilder af
St. Nikolaus och andra helgon. Den helige Nikolaus figurerar till
och med såsom delegare i ett bolag för hvalfångst. En del af deras
renar lemnas under sommaren på Waigatsch, och ännu efter ankomsten
till Chabarowa föras renar öfver isen till denna ö. Mot slutet af
augusti, då kylan börjar inträda, drifvas renarne simmande öfver
Jugor Schar från Waigatsch till fasta landet. Inemot den 1 oktober
g. st. återvända ryssarne med sina renar till Pustosersk. Waigatsch-ön
anses af dem såsom en särdeles god betesplats för renar; derföre
låta de en del af dessa under uppsigt af några samojedfamiljer öfvervintra
på ön, hvilken prisas äfven derföre, att renstölder derstädes icke
förekomma. Dylika begås deremot ofta af samojeder på fastlandet.
Sedan trettio år tillbaka har den sibiriska pesten härjat svårt
bland renarne. En ryss berättade, att han nu egde blott två hundra
renar, då han för några år sedan hade tusen; och detta bekräftades
af de andra ryssarne. Äfven menniskor angripas af denna sjukdom;
så hade två eller tre dagar före vår ankomst en samojed och hans
hustru ätit kött af ett sjukt djur, till följd hvaraf qvinnan dött
påföljande dag, och mannen låg ännu sjuk och skulle troligen, såsom
folket på platsen sade, komma att duka under. Några af samojederna
anses såsom rika, t. ex. stammens »äldste» (starschina), hvilken
har ett tusen renar. Samojederna sysselsätta sig, liksom ryssarne,
äfven med fiske. Om vintern begifver sig en del af dem öfver Ural
till vestra Sibirien, der »säden är billig», och en del går till
Pustosersk.
De nio ryssarne bilda ett bolag (artell) för hvalfångst.
Detta består af 22 andelar, af hvilka två tillfalla den helige Nikolaus
och de öfriga 20 fördelas mellan delegarne. Bolagets vinst uppgår
vanligen för fångsttiden till 1,500 à 2,000 pud tran af hvithvalen
(belugan), men detta år hade ingen fångst blifvit gjord på grund
af uppkomna misshälligheter mellan bolagsmännen. Inom det ryska
»artell» lyder nämligen såsom regel: »samma skyldighet, samma rättighet»,
och då de rika aldrig vilja foga sig efter regelns första del, är
det deras öfvermod och vinningslystnad, som förorsakat strid här,
såsom öfverallt annorstädes i verlden.
Hvarken ryssarne eller samojederna bedrifva något
åkerbruk. De förra köpa mjöl till sitt bröd från Irbit. Mjölprisen
äro vexlande; i år kostar varan 1 rubel 10 kopek för pud i Pustosersk.
Salt föres nu från Norge till Mesen, hvarest det kostar 50-60 kopek
för pud. Samojederna köpa nästan allt af ryssarne. Man frågade mycket
efter krut, bly, billiga skjutgevär, rom, bröd, socker och kärl
(tekoppar m. m.). De samojediska qvinnorna begagna kläde af olika
färger, i synnerhet rödt. I utbyte mot dylika varor kan man erhålla
fisk, tran, renskinn, hvalrosständer och pelsverk, nämligen skinn
af röda, bruna och hvita räfvar, vargar, isbjörnar och järfvar.
De ryssar, hvarom här är fråga, äro gammaltroende,
men skilnaden mellan dem och de ortodoxa består blott deri, att
de icke röka tobak, och att de göra korstecknet med tummen, ringfingret
och lillfingret, då deremot de ortodoxa ryssarne göra det med tummen,
pekfingret och långfingret. Alla samojeder äro döpta till den ortodoxa
läran, men dyrka derjemte äfven sina gamla afgudar. Öfver tusen
verst vandra de såsom pilgrimer till sina offerplatser. På Waigatsch
ligga några sådana platser, hvarest deras afgudar befinna sig. Ryssarne
kalla dessa afgudar »bolvany».4
För öfrigt äro så väl ryssarne som samojederna mycket fördragsamma
i sin tro. Ryssarne säga t. ex., att samojederna tillägga sina »bolvaner»
samma betydelse, som de sjelfva fästa vid sina helgonbilder, och
finna deruti intet anstötligt. Samojederna hafva sånger och sagor,
i hvilka bland annat deras vandringar behandlas.
Samojeden har en eller flere hustrur; äfven systrar
kunna vara gifta med samme man. Giftermålet ingås utan alla högtidligheter.
Hustrurna betraktas af männen såsom lika berättigade och behandlas
derefter, hvilket är ganska märkligt, då ryssen liksom alla andra
kristna folk betraktar qvinnan såsom i vissa afseenden mannen underordnad.
Besök
i Chabarowa 1875.
|
Samojedisk qvinno-hätta.
|
1/8
af nat. storl.
|
Jag besökte stället första gången i början af augusti
år 1875. Man firade då en rysk helgdag, och vi kunde redan på långt
håll från sjön se talrika ryssar och samojeder, som stodo i grupper
på stranden. Då vi kommit närmare, funno vi dem sysselsatta med
flere olika slag af lekar, och oaktadt det väl var första gången
i mannaminne, som europeiska herremän besökte deras »stad», läto
de knappast mer störa sig i sitt förehafvande, än om några främmande
samojeder plötsligt sällat sig till deras lag. Några stodo i en
krets och kastade turvis ett jernstycke, formadt ungefär som en
merlspik, mot jorden, hvarvid konsten bestod deri att få den hvassa
ändan af jernet att träffa innanför en på marken utlagd ring, så
att det blef stående i jorden. Andra voro sysselsatta med ett spel
snarlikt vårt kägelspel, andra med brottning o. s. v. Ryssar och
samojeder spelade utan åtskilnad med hvarandra. Samojederna, små,
fula, med tofvigt oordnadt hår, voro klädda i smutsiga sommardrägter
af skinn, någon gång öfverdragna med en grann färgad bomullsskjorta;
ryssarne (sannolikt ursprungligen af finsk stam och ättlingar af
de gamle bjarmerna), stora, välväxta, med långt af olja skinande
hår, prydligt benadt, kammadt och krusadt samt sammanhållet med
ett pannband eller täckt af en hufvudbonad, nära liknande vidstående
bild, voro klädda i långa, vid lifvet med ett bälte fasthäftade,
brokiga bluser eller »mekkor». Oaktadt den i början visade konstlade
likgiltigheten, som tydligen ansågs tillhöra goda tonen, mottogos
vi vänligt. Först inbjödos vi att i tur med de andra försöka vår
lycka och skicklighet i spelen, hvarvid det snart visade sig, till
ej ringa fröjd för våra värdar, att vi på detta fält alldeles icke
kunde inlåta oss i täflan hvarken med ryss eller samojed. Derpå
bjöd oss en af ryssarne att stiga in i hans stuga, der vi undfägnades
med te, ryska hvetekringlor af ojäst deg och bränvin. Några
smärre presenter lemnades med en artig antydan om hvad som skulle
vara välkommet i stället, en antydan som jag, så vidt mina tillgångar
det medgåfvo, med nöje efterkom. En fullständig endrägt var i början
rådande mellan våra ryska och samojediska värdar, men den följande
dagen höll ett svårt gräl på att uppstå med anledning deraf, att
de förra bjödo en af oss att åka med ett i närheten af en rysk stuga
stående renspann. Samojederna blefvo mycket förnärmade häraf, men
förklarade tillika, så godt sig med tecken göra lät, att de gerna
sjelfva skulle köra för oss, om vi så önskade, och att de hade allvar
med sin förklaring, visade de genom att då och då afbryta grälet
för att med renspannen företaga en körtur i skenande fart bland
tälten.
|
Samojedisk släde.
|
Efter
en teckning af Hj. Théel.
|
Samoj edernas slädar äro af sedda så väl för vinterfart
på snön som för sommarfart på tundrans mossbädd och vattendränkta
myrar. Den är derför helt annorlunda byggd än lapparnes akjor.
Såsom figuren å motstående sida utvisar, liknar den fullkomligt
en hög kälke, hvars rede bildar en kort och låg låda, som i beqvämlighet,
stil och värme ej kan jemföras med lapparnes välbekanta fordon.
Vi hafva tvenne alldeles olika typer för släddon. Lapp-akjan tyckes
sedan urminnes tid vara egendomlig för den skandinaviska norden;
den höga släden deremot för norra Ryssland. Sålunda finner
|
Lappsk akja.
|
Efter
original i Nordiska muséet i Stockholm.
|
man akjor, af samma slag som de ännu brukliga, afbildade
hos Olaus Magnus (Roma-upplagan 1555, s. 598); samojedslädarna åter
redan i de första arbeten vi hafva om dessa trakter, t. ex. i Huyghen
van Linschotens Schip-vaert van by Noorden etc, Amsterdam 1601,
såsom sidobild på hufvudkartan. Dylika höga slädar begagnas äfven
på Kanin-halfön, på Jalmal och i vestra Sibirien. Tschuktschernas
slädar äro deremot, såsom synes af en bild som längre fram skall
meddelas, lägre och derigenom mera lika våra kälkar eller arbetsslädar.
|
Samojedisk släde och afgudar.
|
Efter
ett gammalt holländskt kopparstick.
|
Vid tälten vimlade det af små svarta eller hvita långhåriga
hundar, med spetsig nos och spetsiga öron. De användas uteslutande
för att valla renhjordarne och tyckas vara af samma ras som renvallhunden.
På några ställen af Hvitahafs-kusten begagnar man dock hundar äfven
som dragare, men, enligt de underrättelser jag förskaffade mig före
afresan till Spetsbergen 1872 — det var då fråga om att använda
hundspann under den tilltänkta isvandringen — äro dessa af en annan,
större och starkare ras än de egentliga lapp- och samojedhundarne.
Köp
af samojediska afgudar.
Strax efter det Vegas ankare fallit, gick jag äfven
denna gång i land, till en början i afsigt att vid kyrkan, för bestämmande
af kronometrarnes gång, taga några solhöjder. Jag hade nämligen
under 1875 års resa varit i tillfälle att bestämma detta ställes
läge så noga, som med vanlig reflexionscirkel och kronometer är
görligt, och erhållit det till:
Kyrkan vid Chabarowa |
bredd 69° 38' 50" |
längd 60° 19' 49" o.
fr. Greenwich. |
Sedan observationerna voro af slutade, skyndade jag mig att förnya
bekantskapen med mina gamla vänner på stället. Jag sökte äfven af
samojederna tillhandla mig drägter och husgerådsaker, men då jag
ej hade med mig varor för byteshandel och reda penningar bland dem
icke tycktes vara synnerligen värderade, blefvo prisen mycket höga,
t. ex. för en vacker fruntimmerspäsk 20 rubel, för en hufva med
messingshängen 10 rubel, för ett par renskinnsstöflar 2 rubel, för
kopparprydnader till hufvorna 2 rubel stycket o. s. v.
Emedan jag visste, att samojederna alltid under sina vandringar
släpa med sig gudar, frågade jag dem, om de ej kunde sälja mig några
sådana. Alla svarade i början undvikande. Det var tydligt, att de
dels af öfvertro voro hindrade att ingå på min begäran, dels för
vest-europeen smått skämdes för sina gudars beskaffenhet. Metallglansen
af några rubelstycken, som jag tillvexlat mig i Stockholm, förmådde
dock slutligen en gammal gumma att åsidosätta alla betänkligheter.
Hon gick till en af de pålastade slädarne, hvilka tycktes användas
som magasiner, och letade länge, tills hon fick fatt på en gammal
obrukbar skinnstöfvel; ur denna framtog hon en vacker skinnstrumpa,
hvarur slutligen fyra gudar kommo upp i dagen. Efter ytterligare
underhandlingar försåldes dessa till mig för ett ganska drygt pris.
De utgjordes af: en miniatyrpäsk med bälte, utan kropp; en 13 centimeter
lång skinndocka med ansigte af messing; en annan docka med näsa
af en viken kopparplåt ; samt en i trasor inlindad, med messingsplåtar
behängd sten, hvars ena kant bildade ansigtet på den menniskogestalt,
det hela skulle efterlikna.
|
Samojedgudar.
|
1/3
af nat. storl.
|
Äfven vackrare formade gudar, dockor temligen väl gjorda,
med bågar smidda af jern, har jag sett, men icke lyckats förvärfva.
I det nu ifrågavarande fallet underlättades handeln derigenom, att
det gamla trollet Anna Petrowna, som sålde sina gudar, var döpt,
hvilken omständighet naturligtvis af mig begagnades för att förehålla
egarinnan det oriktiga att som kristen fortfarande dyrka sådant
otyg som »bolvaner» och nödvändigheten att genast göra sig af med
dem. Men mina på en gång sofistiska och egoistiska påståenden möttes
med ogillande af kringstående så väl ryssar som samojeder, i det
de förklarade, att någon synnerlig skilnad på det hela taget ej
funnes mellan samojedens bolvan och de kristnes helgonbild. Det
tycktes till och med, som om ryssarne sjelfva skulle betrakta bolvanerna
som representanter för något slags samojedhelgon i den andra verlden.
Samojedernas
klädedrägt och bostäder.
Sedan gudahandeln emellertid blifvit slutförd, ehuru
ej fullt till min belåtenhet, emedan jag tyckte mig hafva fått för
litet, bjödos vi, liksom år 1875, af en bland ryssarne att dricka
i hans stuga. Denna bestod af en förstuga samt ett rum, ungefär
fyra meter i qvadrat och knappt två och en half meter högt. Ett
hörn upptogs af en stor spis; vid sidan deraf fans den mycket låga
dörren och midt emot denna en fönsterglugg, under hvilken voro uppstälda
några kistor, för tillfället tjenande som tebord. Längs rummets
båda återstående sidor voro väggfasta sängställen af bräder, beklädda
med renskinn. Fönstergluggen tycktes fordom hafva varit stängd med
glasrutor, men af dessa voro nu de flesta sönderslagna och ersatta
med bräder. Man kan väl knappast förvåna sig, om glas här är en
sällsynt lyxartikel.
|
Samojedisk qvinnodrägt.
|
Efter
en teckning af Hj. Théel.
|
Genast efter det vi kommit in i stugan, började anordningarna
för tekalaset. Socker, kringlor, tekoppar med fat samt en bränvinsflaska
uttogos ur ett vanligt ryskt resskrin. Eld uppgjordes, vatten kokades
och teet bereddes på vanligt sätt, hvarvid en tjock rök och svårt
kolos utbredde sig i öfre delen af det låga rummet, som under tiden
blifvit fullproppadt af nyfikna. På dessa små obehag när, förflöt
festen mycket angenämt under ständigt samtal, som fördes med stor
liflighet, oaktadt värden och de flesta af gästerna endast med svårighet
kunde göra sig begripliga för hvarandra.
|
Samojediska hårprydnader.
|
1/3
af nat. storlek.
|
Härifrån begåfvo vi oss till samojedernas
skinntält, hvilka lågo afsides från de af ryssarne bebodda timmerstugorna.
Äfven här mottogos vi vänligt. En eller annan af tältinvånarne var
nu klädd med något större omsorg i en drägt af renskinn, snarlik
lapparnes. Qvinnornas högtidsdrägt är synnerligen grann. Den utgöres
af en temligen lång, vid lifvet åtsittande klädning af renskinn,
så tunnt att det från midjan nedfaller i vackra regelbundna veck.
Kjolen är försedd med två eller tre olika färgade »volanger» eller
fransar af hundskinn, mellan hvilka bårder af bjert färgade tygstycken
äro påsydda. Fotbeklädnaden utgöres af höga, vackert och smakfullt
broderade renskinnsstöflar. Om sommaren går man med bart hufvud.
Qvinnorna hafva då det svarta stripiga håret baktill deladt i tvenne
hårknippen, sammanflätade med remmar, brokiga band och perlor, hvilka
ännu der håret slutar fortsätta som en konstgjord förlängning af
flätorna, så att dessa, inberäknadt de med perlor, knappar och metallprydnader
af allehanda slag belastade förlängningsremmarne, nästan nå marken.
Det hela är så skickligt gjordt, att man i början vore färdig att
tro qvinnorna här vara begåfvade med en alldeles otrolig hårväxt.
En massa andra knappbeprydda perlband voro dessutom ofta på ett
ganska smakfullt sätt inflätade i håret eller fästade i de
genomborrade öronen. All denna hårprydnad är naturligtvis ganska
tung, och än mer nedtynges hufvudet om vintern, då det skyddas mot
kölden af en tjock och mycket varm, med hundskinn kantad renskinnshufva,
från hvars bakre del nedhänga två remmar, fullsatta med tunga plåtar
af messing eller koppar.
Den unga qvinnan pryder sig alltså äfven här såsom
öfverallt annorstädes efter bästa förmåga, men fager är hon visserligen
ej i våra ögon. Hon täflar med mannen i smuts. Liksom mannen är
hon småväxt, har svart, groft, tagellikt hår, gul ofta af smuts
dold ansigtsfärg, små, sneda, vanligen sura och såriga ögon, platt
näsa, breda utstående kindknotor, klena, spinkiga ben samt små fötter
och händer.
|
Samojediskt bälte med knif.
|
1/6
af nat. storl.
|
Männens drägt, som är lik lapparnes, består af en
enkel, vid och lång päsk, hvilken om lifvet hålles tillsamman af
ett med knappar och messingsbeslag rikligt prydt bälte, livarifrån
knifven nedhänger. Stöflarna af renskinn gå vanligen öfver knäna
och hufvudbonaden utgöres af en åtsittande hufva, äfvenledes af
renskinn.
Sommartälten, de enda som vi sett, äro koniska, med
ett hål i taket för afledande af röken från den eldstad, som befinner
sig midt på golfvet. Sängplatsen är i många tält skyld bakom ett
förhänge af brokigt bomullstyg. Sådant tyg begagnas äfven, då tillgång
derpå finnes, till de inre delarne af klädedrägten. Skinn måtte
just icke vara något beqvämt klädningstyg, ty det första den skinnklädde
vilden, näst eldvatten och jern, tillbyter sig af europeen är tyg
af bomull, linne eller ylle.
Jemförelse
mellan polarfolken.
Af de polarfolk, med hvilka jag gjort bekantskap, stå renlapparne
utan tvifvel högst; der näst komma eskimåerna från danska Grönland.
Båda dessa folk äro kristna och läskunniga samt hafva lärt sig att
bruka och behöfva en mängd af åkerbrukets, handelns och den nutida
industriens alster, såsom bomulls- och ylleväfnader, redskap af
smidt och gjutet jern, eldgevär, kaffe, socker, bröd m. m. De äro
fortfarande nomader och jägare, men kunna ej mer kallas vildar,
och den bildade europé, som en längre tid samvarit med dem, fattar
vanligen kärlek till mången sida af deras lefnadssätt och sinnesart.
Näst dessa i hyfsning komma eskimåerna i nordvestra Amerika, på
hvilkas ursprungligen råa lif beröringen med de amerikanska hvalfångarne
tyckes hafva haft ett ganska välgörande inflytande — jag dömer dem
efter eskimåstammen vid Port Clarence. Dess medlemmar voro fortfarande
hedningar, men en eller annan af dem var vidtberest och hade från
Sandwichs-öarna hemfört ej allenast kokosnötter och palmmattor,
utan äfven en doft af sydhafsbons större kärlek till prydlighet
och ordning. Dernäst komma tschuktscherna, som ännu endast obetydligt
stått i beröring med män af europeisk ras, men hvilkas förvärfskällor
på senare tider tyckas hafva på ett betänkligt sätt minskats, till
följd hvaraf nationens kraft och lefnadslust märkbart af tagit.
Sist komma samojederna eller åtminstone de samojeder, som bebo gränstrakterna
mot den kaukasiska stammens länder. På dessa tyckes inflytandet
från den högre rasen, med dess reglementen och förordningar, dess
handelsmän och framför allt dess eldvatten, verkat afgjordt försämrande.
Då jag en gång frågade en eskimå i nordvestra Grönland, känd för
sin väl långt drifna sjelfkänsla, om han dock ej ville medgifva,
att den danske »inspektören» (guvernören) var för mer än han, fick
jag till svar: »det är ej så säkert; inspektören har visserligen
mera egodelar och tyckes hafva mera makt, men det fins folk i Kjöbenhavn
som han måste lyda — öfver mig befaller ingen.» Samma stolta sjelfkänsla
möter man hos sin värd i renlappens gamma och tschuktschens skinntält.
Hos samojeden deremot tyckes den hafva blifvit utträngd af en känsla
utaf underlägsenhet och rädsla, som hos detta folk förtagit just
den sida af vildens sinnesart, som är mest anslående.
Offerplatser
och samojedgraf på Waigatsch-ön besökas.
Af äldre reseberättelser och af egen erfarenhet från Jalmal visste
jag, att ett annat, kanske lägre slag af gudar än de som Anna Petrowna
framplockat ur sin gamla stöfvel, skulle finnas uppstälda flerstädes
på kullar beströdda med ben af offrade djur. Vår ryske värd berättade,
att samojeder från långt aflägsna trakter brukade vallfärda till
dessa ställen för att der offra och göra löften. Köttet af de offrade
djuren åt man sjelf, benen ströddes på offerhögen och gudarne beströkos
med det offrade djurets blod. Jag förklarade genast, att jag önskade
besöka ett sådant ställe. Men länge ville ingen af de här varande
ryssarne tjena mig som vägvisare. Slutligen erbjöd sig dock en ung
man att ledsaga mig till ett ställe på Waigatsch-ön, der jag kunde
få se hvad jag önskade. Med anledning häraf gjorde jag följande
dag i en af ångsluparne, åtföljd af dr Almqvist, löjtnant Hovgaard,
kapten Nilsson och min ryske vägvisare, en utflygt till andra stranden
af Jugor-sundet.
|
Offerhög på Waigatsch-ön.
|
Efter
en teckning af A. Hovgaard.
|
Offerhögen var belägen på högsta punkten af Waigatsch-öns sydvestra
udde och bildade en naturlig kulle, som höjde sig ett par meter
öfver den omgifvande slätten. Denna af slutades mot hafvet med en
tvärbrant stupa. Landet var jemnt, men uppsteg småningom till en
höjd af 18 meter öfver hafvet. Grunden utgjordes af silurisk kalk
i upprättstående lager, strykande från öster till vester, och på
vissa ställen innehållande försteningar snarlika dem från Gotland.
Här och der funnos grunda insänkningar i slätten, täckta med en
ganska rik, jemngrön gräsväxt. De högländta, torra delarne prålade
åter med en ytterst yppig blomstermatta af gula och hvita
saxifragor, blåa erithrichier, polemonier och parryor samt gula
chrysosplenier m. m. Dessa sistnämnda, vanligen helt oansenliga
blommor, äro härstädes så yppiga, att de bilda en vigtig del af
blomstertäcket. Skog saknas helt och hållet. Äfven buskarne blifva
knappast alnshöga och detta endast på skyddade ställen, i dalsänkningar
och vid foten af branta mot söder vettande sluttningar. Offerhögen
bildade ett stenröse några få meter i qvadrat, beläget på en särskild
upphöjning af slätten. Bland stenarne träffade man:
|
Gudar från offerhögen.
|
1/12
af nat. storl.
|
1. Renskallar, sönderslagna för uttagande af hjernan, men med hornen
qvarsittande vid pannbenet; dessa voro nu så uppstälda bland stenarne,
att de bildade ett tätt snår af renhorn, hvilket gaf offerhögen
dess egentliga prägel.
2. Renskallar med genomborradt pannben, uppträdda på käppar, som
voro instuckna i högen. Någon gång voro på dessa käppar en mängd
ansigten utskurna, det ena öfver det andra.
3. En mängd andra renben, deribland äfven mergben, krossade för
mergens uttagande.
4. Ben af björn, bland hvilka märktes labbarne och det endast halfflådda
hufvudet af en björn, som blifvit skjuten så nyligen, att köttet
ännu ej hunnit förruttna; bredvid detta björnhufvud funnos två blykulor
upplagda på en sten.
5. En massa jernbitar, t. ex. sönderbrutna yxor, bitar af jerngrytor,
gamla knifvar, metalldelen af en söndrig munharmonika o. s. v.,
och slutligen
6. De mäktiga väsenden, åt hvilka all denna härlighet blifvit offrad.
Dessa utgjordes af hundratals små trästickor, upptill ytterst klumpigt
utskurna i form af menniskoansigten, de flesta 15 till 20 centim.,
några ända till 370 centim. långa. De voro alla instuckna i marken
på högens sydöstra del. Nära offerstället sågos stycken af drifved
och lemningar efter den eldstad, vid hvilken offermåltiden blifvit
anrättad. Vår vägvisare berättade, att vid dessa måltider gudarnes
munnar beströkos med blod och fuktades med bränvin, och det förra
bekräftades af de stora blodfläckar, som funnos på de flesta af
de större gudarne nedom det hål, som skulle föreställa munnen.
Sedan högen blifvit af tecknad, skattade vi den försigtigt och
lade en del af gudarne och de offrade benen i en säck, som jag lät
bära ned i båten. Min vägvisare blef nu synbart orolig och sade,
att jag borde försona bolvanernas vrede genom att sjelf åt dem offra
något. Jag yttrade genast, att jag vore beredd härtill, blott han
visade mig huru jag dervid skulle gå till väga. Smått besvärad och
tveksam, huruvida han borde hysa större fruktan för bolvanernas
vrede än för det straff, som i en annan verld skall drabba den som
offrar åt falska gudar, sade han, att man blott behöfde lägga några
slantar mellan stenarne. Med en högtidlig kyrkomin nedlade jag nu
i högen min gåfva, hvilken helt säkert var den största dyrbarhet
som der någonsin blifvit offrad, nämligen tvenne silfvermynt. Ryssen
var nu belåten, men förklarade, att jag varit för slösaktig; »ett
par kopparslantar hade varit fullt tillräckligt».
Följande dag fingo samojederna veta, att jag blifvit visad till
deras offerhög. För egen del tycktes de fästa sig mycket litet dervid,
men de förklarade, att vägvisaren nog skulle blifva straffad af
de förolämpade bolvanerna. Han komrne kanske att få ångra sitt dåd
redan den följande hösten, då hans renar skulle återvända
från Waigatsch-ön, der de för det närvarande vallades af samojeder;
ja, om straffet ej drabbade honom nu, skulle det i framtiden nå
honom eller ock hemsöka hans barn eller barnbarn, säkert var att
ostraffad skulle gudarne ej lemna honom. I af seende å Guds vrede
voro således deras religionsbegrepp fullt eniga med gamla testamentets
läror.
|
Offerhåla på Waigatsch.
|
Efter
teckning af A. Hovgaard.
|
Detta offerställe var för öfrigt ej synnerligen gammalt. En äldre
offerplats hade deremot varit belägen 600 meter närmare stranden
invid en grotta, som af samojederna betraktades med vidskeplig vördnad.
En mängd trägudar hade der varit uppstälda, men för ungefär trettio
år sedan hade en nitisk, nyss tillsatt och derför mycket rensopande
archimandrit5
besökt stället, uppbränt offerhögen och i dess ställe på platsen
upprest ett ännu qvarstående kors. Någon vedergällning hade samojederna
ej utkräft genom att i sin tur förstöra tecknet för de kristnes
dyrkan. De lemnade hämnden åt gudarne sjelfva, vissa att dessa inom
kort skulle förgöra alla archimandritens renar, och flyttade endast
sin egen offerplats litet längre in i landet. Der hade tills vidare
intet oförståndigt trosnit ingripit i deras bolvandyrkan.
Den gamla offerplatsen röjdes ännu af den massa benstycken och
rostade jernbitar, som lågo kringströdda på marken öfver ett ganska
vidsträckt område vid sidan om rysskorset. Äfven såg man här
lemningar af den eldstad, på hvilken schaman-gudarne blifvit uppbrända.
Dessa skola hafva varit vida större och vackrare än gudarne i den
nutida högen, hvilket äfven bekräftas genom en jemförelse mellan
de bilder, som här gifvas af de senare, och bilder från holländarnes
tid. Schaman-gudarnes ras har tydligen försämrats på de sista tre
hundra åren.
Sedan jag undersökt och något skattat äfven den gamla offerhögen,
lät jag bära en liten båt, som ångslupen tagit med på släp, öfver
det låga sandnäs, som skiljer den på kartan angifna insjön från
hafvet, och rodde med kapten Nilsson och min ryske vägvisare till
en samojedisk begrafningsplats längre in i landet vid insjöns strand.
Endast en person fans begrafven på stället. Grafven var vackert
belägen på sjöns nu med tallösa polarblommor prålande strandsluttning.
Den bestod utaf en af breda, starka plankor omsorgsfullt timrad
kista, fästad i marken med jordfasta störar och tvärträn, så att
hvarken rofdjur eller lemlar kunde komma in deruti. Plankorna tycktes
ej vara uthuggna af drifved, utan voro troligen ditforslade söder
ifrån, liksom den näfver, med hvilken kistans botten var täckt.
Såsom en kring skelettet liggande, nu sönderfallen päsk och åtskilliga
förmultnade trasor utvisade, hade den döde blifvit svept i den vanliga
samojeddrägten. I grafven funnos dessutom lemningar af en jerngryta,
yxa, knif, borr, båge, träpil, några kopparprydnader m. m. Äfven
hoprullade näfverbitar lågo i kistan, helt säkert afsedda att begagnas
vid uppgörande af eld i en annan verld. Bredvid grafven låg en upp-
och nedvänd släde, tydligen ditlagd för att den döde ej der borta
skulle sakna fordon, och antagligt är, att renar till dess framdrifvande
blifvit vid grafölet slagtade.
|
Samojedgraf på Waigatsch.
|
Äldre
underrättelser om samojederna.
Då det kan vara af intresse att erfara, huruvida samojederna sedan
den tid, då de först blefvo kända af vesteuropeerna, undergått några
väsentliga förändringar till lefnadssätt, skall jag här återgifva
några af de skildringar om dem, som vi finna i berättelser om de
engelska och holländska nordostfararnes resor.
Att förändringar i afseende å beväpningen försiggått, d. v. s.
att äfven samojederna gjort framsteg i krigs- eller jagtkonsten,
det frarngår redan af de äldre bilder, som här återgifvas. De aftecknas
nämligen på dessa nästan alltid med båge och pilar. Numera tyckes
bågen hafva kommit nästan helt och hållet ur bruk, ty vi sågo ej
en enda samojedisk bågskytt. Men deremot hade de gamla dåliga flintlåsgevär,
å hvilka förlorade låsdelar ofta voro på ett ganska sinnrikt sätt
ersatta med benbitar och remmar. De frågade äfven ifrigt efter knallhattsgevär,
men bakladdningsgevär voro ännu för dem okända. I det hänseende
hade de ej följt med sin tid så väl som eskimåerna vid Port Clarence.
|
Samojediska bågskyttar.
|
Efter
Linschoten.
|
En af de äldsta berättelser, som jag känner
om samojederna, är Stephen Burroughs från 1556. Den finnes
återgifven hos Hakluyt (l:a uppl. s. 318). I berättelsen
om »Searchthrifts» färd läses nämligen:
»Om lördagen den 1 aug. 1556 gick jag i land6,
och jag såg tre hvalrossar, som de ryska fångstmännen hade
dödat, och de skattade en hvalrosstand, som ej var synnerligen stor,
till en rubel och ett hvitbjörnskinn till två à tre rubel,
och de berättade mig, att på den stora ön (Waigatsch) fans ett folk,
som de kallade samoider. Dessa hafva intet hus, utan endast tält
gjorda af renskinn, utspända öfver stänger. De äro förfarna skyttar
och äro rika på renar. Om måndagen den 3 lättade vi ankar och höllo
af till en annan ö belägen fem leagues (15') ostnordost om oss.
Här träffade jag åter Loshake7
och gick i land med honom, och han förde mig till en hop samojediska
afgudar, hvilkas antal var 300. De voro det sämsta och råaste arbete
jag någonsin sett. Ögonen och munnen på många af dem voro blodiga;
de hade skapnaden af män, qvinnor och barn, och hvad som å dem skulle
föreställa vissa kroppsdelar var äfven blodbestänkt. Några bland
afgudarne utgjordes endast af gamla stickor med ett eller par med
knif inskurna hak. En sönderbruten släde låg på afgudahögen och
likaså ett af foglar förstördt renskinn. Men för några af afgudarne
funnos träkubbar uppsatta till munnens höjd och fullblodade. Jag
ansåg dem som det altare, på hvilket offret frambärs. Jag såg också
de redskap, hvarpå de hade stekt sitt kött, och så vidt deraf kunde
skönjas, göra de sin eld omedelbart under spettet. Deras båtar äro
gjorda af renskinn, och då de komma till land, bära de båten med
sig upp på stranden. För sina åkdon hafva de inga andra dragdjur
än renar. Bröd och säd hafva de icke, utom hvad ryssarne bringa
dem. Deras kunskap är ytterst ringa, ty de känna inga bokstäfver.»
|
Samojeder
|
från
Schleissing, Neu-entdecktes Sieweria, worinnen die Zobeln
gefangen werden. Zittau 1693.9
|
Giles Fletcher, som 1588 var drottning Elisabets sändebud
hos zaren, talar i sin berättelse om Ryssland på följande sätt om
samojederna8:
»Namnet Samojt härledes, såsom ryssarne säga, af
»sjelfätare», emedan de fordom lefde som kannibaler, ätande upp
hvarandra. Denna härledning synes dem (ryssarne) så mycket mer sannolik,
som de äta allt slags rått kött, hurudant det än må vara. Men som
samojts sjelfva säga, så heta de samoje, hvilket betecknar »af dem
sjelfva», d. v. s. ett inhemskt folk, som aldrig ombytt boningsplats.
De äro, både män och qvinnor, klädda i sälskinnsrockar, som räcka
till knäna och hafva hårsidan utåt, samt byxor af samma ämne. De
äro alla svarthåriga och af naturen utan skägg. Män och qvinnor
äro derför svåra att på utseendet åtskilja, med undantag att qvinnorna
bära en hårfläta nedhängande längs båda öronen.»
Ungefär på samma sätt beskrifvas samojederna af G. de Veer
i redogörelsen för Barents' andra resa 1595. Barents fick af samojederna
goda upplysningar om farvattnet längre öster ut och stod alltid
i godt förhållande till dem, undantagandes vid ett tillfälle, då
samojederna gingo ned i en af holländarnes båtar och återtogo en
afgud, som röfvats från en stor offerhög.
Deras
plats inom etnografien.
Sedermera hafva samojederna varit föremål för en mycket stor litteratur,
för hvilken det dock ej kan komma i fråga att här redogöra. Bland
annat har man mycket tvistat om deras ställning i förhållande till
andra nationer. Härom meddelar min lärde vän, den berömde språkforskaren
professor Ahlquist i Helsingfors följande:
Samojederna räknas, jemte de tungusiska, mongoliska,
turkiska och finskt-ugriska folken, till den s. k. altaiska
eller ural-altaiska folkstammen. Det egendomliga för denna
folkstam består hufvudsakligast deruti, att alla inom densamma förekommande
språk höra till den s. k. agglutinerande klassen. I dessa språk
uttryckas nämligen begreppens relationer uteslutande medelst ändelser
eller tillägg baktill, hvaremot flexion, prefixer och prepositioner
såsom relationsuttryck äro dem fullkomligt obekanta. Andra för de
altaiska språken kännetecknande egendomligheter äro den i många
af dem förekommande vokalharmonien, oförmågan att i ordets anljud
(början) hafva flere än en konsonant och pluralbegreppets uttryckande
med ett eget tillägg, hvaremot kasusändelserna i pluralis äro desamma
som i singularis. Förvandtskapen mellan den altaiska folkstammens
särskilda grenar grundar sig sålunda hufvudsakligen på analogien
eller likheten i språkbyggnaden, hvaremot deras tungomål i språkmaterialet
(så väl i sjelfva orden som i relationsuttrycken) förete en högst
ringa eller ingen frändskap. Den omständigheten, att samojederna
för det närvarande till närmaste grannar hafva några finskt-ugriska
folk (lapparne, syrjänerna, ostjakerna och vogulerna) och att dessa
till en stor del föra samma slags lefnadssätt som de förra, har
föranledt några författare att antaga en närmare förvandtskap mellan
samojederna och finnarne samt de finska folken öfver hufvud. De
båda folkgrenarnes språk lemna dock inga bevis för ett sådant antagande.
Till och med de allra närmast samojederna stående ostjakernas
språk är himmelvidt skilt från samojediskan och
har dermed ingenting annat gemensamt än ett litet antal lånord
(förnämligast benämningar på föremål
ur polarnomadens lif), hvilka ostjakiskan upptagit från det
nordliga grannspråket. Med hänsyn till språket
lära dock samojederna stå på lika stort afstånd
äfven från de öfriga grenarne af nämnda folkstam.
Huruvida kraniologien eller den moderna antropologien kunna närmare
bestämma samojedernas frändskapsförhållanden
till andra folkgrenar, är ännu en framtidsfråga.
|
|